Negocjacje w biznesie

32Negocjacje to bardzo ważny element biznesu, warto wiedzieć kilka podstawowych informacji na ten temat. Wiedza o negocjowaniu może się przyczynić do sporych oszczędności.
Negocjacje w biznesie są potrzebne do ustalenia kontraktów z kontrahentami, dobra znajomość technik negocjacji może przyczynić się do dużych oszczędności poprzez wynegocjowanie niższej ceny czy korzystniejszych warunków lub innych korzyści przy okazji zakupu produktu. Podczas negocjacji poznajemy naszego partnera biznesowego, dowiadujemy się podstawowych informacji o jego produkcie lub usłudze. Proces składa się z takich elementów jak wstępne rozpoznanie, ustalenie celów negocjacji, wstępne rozmowy i argumentacja, kontrargumenty i praca nad projektem umowy gdzie odbywa się wymiana zmian argumentacji i kontrargumentacji, podsumowanie i ostateczne sformułowanie umowy a na koniec podpisanie umowy i uwieńczenie całego procesu przyjęciem lub chociaż ciastkiem i kawą. Przed rozpoczęciem procesu negocjacji należy się dobrze przygotować czyli zebrać jak najwięcej informacji i o naszym partnerze, dobrać odpowiedni zespół i ustalić cel oraz warunki jakie chcemy osiągnąć. Wyróżniamy dwie podstawowe strategie negocjacji. Pierwszą z nich jest strategia pozycyjna określana często jako tradycyjna i polega ona na rozgraniczeniu interesów oby stron. Partner jest tutaj traktowany jako przeciwnik lub co najmniej konkurent naszego biznesu. Strategię pozycyjną możemy podzielić na „Miękką” i „Twardą”. Strategia „Twarda” charakteryzuje się brakiem zaufania do partnera i naciskiem na własne korzyści w biznesie taka strategia jest raczej źle postrzegana aczkolwiek czasami bywa skuteczna, wykorzystywana jest wtedy gdy jedna strona posiada przewagę nad „przeciwnikiem”. Strategia pozycyjna miękka charakteryzuje się rozmienieniem własnych interesów na drobne ponadto w tym przypadku kładziemy pewien nacisk na dobre stosunki z naszym kontrahentem, stosuje się ją wówczas gdy współdziałanie jest korzystne dla obu stron i współpraca wiąże się z lepszym funkcjonowaniem biznesu obu stron. Drugą jest strategia problemowa ,która w przeciwieństwie do pozycyjnej charakteryzuje się tym że konflikt jest traktowany jak problem który trzeba rozwiązać. W tym przypadku obie strony dążą do najkorzystniejszego rozwiązania dla nich samych jak i dla ich partnerów. Główną wadą tej strategii jest to że wymaga jej stosowania przez obie ze stron. Nie można powiedzieć że jedna z dwóch podanych powyżej strategii jest lepsza od drugiej ponieważ efektywność zależy w głównym stopniu od celu i problemu nad jakim podejmuje się prace. Głównym celem negocjacji jest prawie zawsze wynegocjowanie jak najlepszych warunków i nawiązania współpracy z danym kontrahentem, przeważnie chodzi o podpisanie jakiegoś kontraktu biznesowego. Bardzo często spotykamy się z konfliktem interesów chodzi tutaj o to że niektóre detale są korzystne dla nas ale niekoniecznie korzystne dla naszego partnera dlatego też zachodzi konieczność negocjowania w celu znalezienia jak najkorzystniejszego rozwiązania, na które są w stanie się zgodzić obie strony. Konflikt interesów często może być ukryty i trudny do znalezienia dlatego rozmowy są bardzo ważne. Negocjacje kończą się powodzeniem gdy jesteśmy w stanie wynegocjować choćby minimalne warunki na które jesteśmy w stanie wynegocjować zaś niepowodzeniem wtedy gdy nie jesteśmy w stanie wynegocjować najniższych warunków wówczas wycofujemy się z negocjacji.

Kategoria: Bez kategorii | Opublikowano: 24 września 2010 | Tagi: , , , , , ,

Poruszane tematy

Archiwum

Warto jest być człowiekiem przedsiębiorczym i tworzyć własny biznes, szczególnie ważne jest to w dzisiejszych czasach kiedy trudno jest zdobyć dobre stanowisko pracy lub jakąkolwiek pracę kiedy ma się słabe kwalifikacje przy tak wysokim bezrobociu. Dobrym rozwiązaniem jest utworzenie własnego miejsca pracy gdy poszukujemy podstawowego źródła dochodu, takie rozwiązanie ma bardzo wiele zalet ale także pewne wady.

Jest kilka pojęć, które dla większości lub przynajmniej części zwykłych ludzi wydają się obce i nieznane a jednocześnie dość często pojawiają się w prasie. Warto jest dowiedzieć się o co tak naprawdę chodzi. Pierwszym słowem na które warto zwrócić uwagę jest podaż. Podaż to ilość produktów jaką są w stanie wyprodukować przedsiębiorcy przy obecnych warunkach i cenach. Silnie związanym pojęciem z podażą jest popyt, oznacza ono ilość dóbr jaką są w stanie i chcą nabyć konsumenci przy obecnych cenach i warunkach. Dość często ostatnio używanym w prasie biznesowej jest pojęciem jest franczyzna. Franczyzna to pewien rodzaj umowy pomiędzy franczyznodawcą i franczyznobiorcą. Umowa taka umożliwia i jednocześnie zobowiązuje do prowadzenia firmy po franczyznodawcę, zawiera ona know how i wszelkie wsparcie ze strony dawcy. Taki biznes jest dzisiaj dość opłacalny i całkiem sporo osób się na niego decyduje ponieważ wynika z tego kilka sporych korzyści takich jak: gotowy pomysł, szkolenia, i wsparcie. Kolejny pojęciem niezwykle często pojawiającym się w prasie i jednocześnie znany przez niezwykle małą liczbę osób jest know how, jest ono ściągnięte z języka angielskie i w wolnym tłumaczeniu oznacza know- wiedzieć how – jak. Termin ten oznacza konkretną wiedzę techniczną wykorzystywaną do produkcji lub sprzedaży danego produktu. Czasami zdarza się że nie wiem co oznacza termin zysk, oznacza on różnicę miedzy przychodami i kosztami. Reklama: http://www.drukpol.waw.pl

Copyright © 2018 Darmowa pożyczka na oświadczenie pod zastaw, biznes