Szanse, zagrożenia i dobra marka
W biznesie jest tak że warto się starać aby być dobrze kojarzonym na rynku, uczciwość jest bez wątpienia dobrą stroną i stwarza szanse na długotrwałą ekspansję.
Kiedy myślimy o biznesie na dłuższą metę warto pomyśleć o zbudowaniu dobrej marki na rynku. Ważnym czynnikiem w budowaniu marki jest kultura, uprzejma obsługa klienta buduje dobre stosunki pomiędzy firmą a klientem, gdy klient wyjdzie od nas zadowolony na pewno wróci lub pochwali się znajomym że został dobrze obsłużony no chyba że świadczymy usługi pogrzebowe . Niestety obsługa nie wystarczy do zbudowania mocnej marki niezbędny jest też dobrej jakości produkt, klient nawet jeśli został obsłużony najlepiej jak to tylko możliwe a uzyskał towar tandetny to i tak będzie się czuł oszukany i na przyszłość będzie nas omijał szerokim łukiem a i pochwali się znajomym, którzy zapewne także będą nas omijać. Wielu przedsiębiorców jest zdania że czasami warto jest oszukać innych dla osiągnięcia większego zysku, oczywiście jest to prawda ale tylko wtedy gdy przedsięwzięcie jest „na jeden rzut” czyli jeśli chodzi tylko o sprzedanie jednej serii. Kiedy już wszystkich oszukamy nie mamy po co wracać na rynek. Ważnym czynnikiem w budowaniu marki jest reklama, kiedy potencjalni konsumenci naszego produktu widzą że zainwestowaliśmy dużo pieniędzy w reklamę jest to dla nich znak że nie mamy zamiaru się wycofywać z rynku i chętnie spróbują naszego nowego produktu. Najwięcej zagrożeń może wyjść ze strony konkurencji, bardzo często się zdarza że konkurencja stosuje nieuczciwe chwyty, często jest w stanie zrobić wszystko aby wyeliminować pozostałych graczy i zebrać plony z całego rynku. Najgorzej jest wtedy gdy jesteśmy „mali” w stosunku do naszych konkurentów wtedy oni mogą obniżyć na pewien czas ceny do momentu aż nie będziemy w stanie finansować kosztów i odpadamy z rynku. Kolejne zagrożenia wypływają ze strony kontrahentów szczególnie wtedy kiedy nasza działalność jest ściśle uzależniona od dostaw. Nasi dostawcy mogą na przykład podnieść ceny materiałów przez co nasze koszty wzrosną i nasz biznes stanie się nierentowny lub mogą też zbankrutować i ogłosić upadłość wtedy to czy przetrwamy będzie zależało od tego czy znajdziemy nowego dostawce. Inne zagrożenia wypływają z otoczenia, wiele przedsiębiorstw upadło na skutek powodzi i innych klęsk żywiołowych, możemy też zostać wyeliminowani przez państwo na skutek zmiany prawa podniesienia podatków lub wprowadzenia pewnych ograniczeń związanych z naszą działalnością. Jednym z takich ograniczeń jest cena maksymalna czyli cena powyżej której nie można sprzedawać produktów, taka cena może być zbyt niska aby pokryć koszty produkcji. Wiele szans może nam stworzyć także państwo obniżając podatki lub tworząc pewne uprzywilejowanie takie jak na przykład dopłaty i subwencje. Największą przewagę na dzisiejszym rynku dają dwa czynniki, niskie koszty czyli umiejętność produkcji po niższych kosztach niż konkurencja dzięki czemu możemy ustalić ceny niższe niż ogólne na rynku co uczyni nasz biznes atrakcyjniejszym. Drugim czynnikiem jest innowacyjność. Wprowadzając na rynek nowoczesny produkt zyskujemy przewagę nad konkurentami którzy wykorzystują produkty już znane na rynku, szczególnie istotna jest innowacyjność gdy nasze produkty mają dodatkowe walory użytkowe w połączeniu z dobrą ceną.. Na rynku ważne jest aby zbudować dobrą markę i zdobyć przewagę nad konkurencją.