Rejestracja działalności gospodarczej
Gdy już zdecydowaliśmy się na prowadzenie własnego biznesu, mamy pomysł i wstępny biznes plan możemy przystąpić do rejestracji działalności gospodarczej.
Gdy już wybraliśmy profil naszej działalności, dokładnie wiemy co chcemy robić w naszym biznesie, mamy już zgromadzone środki na rozpoczęcie działalności i wybraliśmy formę prawną pod jaką chcemy funkcjonować możemy przejść do rejestracji działalności. Procedura trochę się różnie w zależności od tego jaką formę prawną wybraliśmy. Najczęściej wybierana forma prawna na początku to indywidualna działalność gospodarcza lub spółka cywilna, często się także zdarza że ludzie wybierają spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, statystycznie najwięcej jest właśnie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i działalności o charakterze indywidualnym. Nie zapomnijmy także że niektóre przypadki wymagają wpisu do rejestru działalności regulowanej. Aby zarejestrować nasz pierwszy biznes musimy udać się w kilka miejsc takich jak: Urząd miasta, Urząd skarbowy, Urząd statystyczny, Bank, Producent pieczątek, Zakład Ubezpieczeń społecznych i nie zawsze Państwowa inspekcja pracy oraz sanepid. Pierwszym miejscem do którego musimy się udać jest Urząd miasta lub urząd gminy gdzie wypełniamy wniosek EDG-1 we wniosku podajemy wszelki dane identyfikacyjne o które jesteśmy proszeni we wniosku, warto zwrócić uwagę że w 2009 roku weszło w życie ustawa które mówi o tym że możemy załatwić trzy sprawy w jednym okienku tak więc wypełniając wniosek EDG-1 możemy uzyskać numer REGON z urzędu statystycznego, wniosek o numer identyfikacji podatkowej (NIP) z urzędu skarbowego i zgłoszenie do zakładu ubezpieczeń społecznych lub krusu. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest bezpłatny należy także zwrócić uwagę na to że przedmiot działalności gospodarczej określamy według PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności). Wszelkich poprawek do dokumentu EDG-1 musimy dostarczyć w ciągu 14 dni od złożenia właściwego wniosku. Kolejnym miejscem w którym dokonujemy rejestracji naszego biznesu jest Urząd statystyczny, w przypadku gdy zakładamy indywidualną działalność gospodarczą nie musimy tutaj iść ponieważ załatwiliśmy tę sprawę składając wniosek EDG-1 w Urzędzie miasta lub Gminy wszyscy pozostali muszą złożyć tutaj wniosek RG-1 w ciągu czternastu dni od wpisu do ewidencji, we wniosku podajemy podstawowe dane identyfikacyjne, formę prawną i aktywność. Należy pamiętać o zgłaszaniu wszelkich zmian do urzędu statystycznego. Aby uzyskać wpis w urzędzie statystycznym potrzebujemy dowodu osobistego, kopii wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i oryginału do wglądu. Gdy już mamy NIP i REGON udajemy się do producenta pieczątek, na pieczątce firmowej powinny się znajdować: pełna nazwa firmy, NIP ,REGON i dane adresowe siedziby głównej. Następnie udajemy się do banku w celu utworzenia konta firmowego niezbędnego do dokonywania rozliczeń z urzędami i kontrahentami. Prawo nakłada obowiązek przeprowadzania transakcji o wartości powyżej 15 tysięcy euro za pomocą rachunku bankowego. Kolejnym miejscem do którego musimy się udać w celu zarejestrowania naszego biznesu jest urząd skarbowy gdzie dokonujemy wyboru opodatkowania podatkiem dochodowym. Mamy do wyboru takie metody rozliczeń jak: karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany i opodatkowanie na zasadach ogólnych, przed wyborem metody opodatkowania należy się dobrze zastanowić ponieważ wybierając odpowiednią opcję możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy przez co nasz biznes staje się bardziej zyskowny. Następnym miejscem jest zakład ubezpieczeń społecznych, zasada jednego okienka nie zwalnia nas z obowiązku wizyty w tym urzędzie i wypełnienia wniosków ZUS ZFA , ZUS ZUA i ZUS ZZA. Ostatnim miejscem gdzie należy się udać jest Państwowa inspekcja pracy i sanepid ,jest to obowiązkowe tylko gdy zatrudniamy pracownika. Po zarejestrowaniu działalności możemy przystąpić do pracy nad naszym biznesem.